Nieuws

VoorZICHTig

 

Ondanks het uitblijven van sneeuw en vorst is het toch winter. Wat betreft auto’s, horen daarbij ook de beslagen ruiten, bevroren ruiten, ‘s morgens nog donker en bij het naar huis gaan ook weer donker.

In artikel 5 van de wegenverkeerswet staat het volgende; Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dat betekent dus dat je als bestuurder verantwoordelijk bent voor het adequaat krabben of ontwasemen van de autoruiten. Krabben is een kwestie van…, euh ja, krabben en dan ook alle ramen en ook geheel schoon krabben. Niet alleen een klein kijkgaatje!.

Bij het ontwasemen is het verstandig om het lucht-recirculatiesysteem te gebruiken. Daardoor wordt de reeds verwarmde lucht weer gebruikt om de lucht verder te verwarmen. 

De airco is ook een vochtvreter, de moderne auto’s zijn vaak zo goed afgedicht dat er daardoor ook geen natuurlijke ventilatie is.

Denk ook aan het schoonmaken van het afdekglas van de autoverlichting, door het gestrooide pekel kan het afdekglas behoorlijk smerig worden en daardoor ook veel minder licht afgeven. En denk uiteraard ook aan de spiegels!

Wanneer we dat dan allemaal hebben gedaan is het nog belangrijk om te letten op de zichtbelemmerende zaken die aanwezig kunnen zijn in de auto.

Graag splitsen wij die in twee categorieën:

  1. Zichtbelemmeringen waar je niets aan kunt doen, maar wel rekening mee kunt houden.
  2. Zichtbelemmeringen die wij zelf in onze auto plaatsen en waar wij ook zelf wat aan kunnen doen.

Bij de eerste groep denken wij aan de raamstijlen, hoofdsteunen en ook passagiers (al kan je daar misschien wel wat aan doen). De raamstijlen houden het dak boven je hoofd en de ruiten daar waar ze horen, echter zorgen deze raamstijlen er ook voor dat je het gebied achter de raamstijlen niet kunt zien. Hoe dichter de raamstijl bij je gezicht hoe groter het niet zichtbare gebied. Bij de moderne auto’s worden die raamstijlen ook steeds breder om een veiligere auto te hebben. Betere kooiconstructie en ruimte voor betere, grotere airbags.

Een klein proefje ter illustratie: Doe maar mee! Houd je duim op ongeveer 5 cm van je oog, sluit het andere oog. Zie wat je ziet. Blijf kijken met dat ene oog en strek je arm. Zie wat je nu ziet…..

Fietsers, snorfietsers, motorrijders; ja, zelfs auto’s en bussen kunnen ‘verdwijnen’ achter deze zichtbelemmeringen. Wees je bewust van de zichtbeperking en beweeg soms iets naar voren of achter om ook het gebied achter de raamstijl en dergelijke te hebben gezien.

Voor de tweede categorie zichtbelemmeringen denken wij aan alles wat wij aan de binnenspiegel kunnen hangen (dobbelstenen, geurbuideltjes en tegenwoordig steeds vaker het mondkapje). Maar ook vol in het zicht geplaatste navigatiesystemen, camera’s, telefoonhouders, etcetera. 

Bij de objecten aan de binnenspiegel is er een bijkomend nadelig effect. Doordat er continu iets beweegt in het zichtgebied ga je wennen aan die bewegingen en zul je minder snel reageren wanneer er daadwerkelijk gevaar beweegt.

De oplossing is gelukkig heel simpel; je kan alle zaken aan je binnenspiegel weghalen en plaats het navigatiesysteem, camera, etc. zodanig dat je er geen of zo min mogelijk last van hebt tijdens het rijden. 

Als bestuurder heb je de verplichting om voor te zorgen dat je regelmatig ogen gecontroleerd worden zodat je zicht voldoende is in het verkeer. Gelukkig kun je bij de meeste opticiens gratis een ogen check doen.

Maandelijks belichten wij een verkeerssituatie. Heeft u zelf vragen over een bepaalde verkeerssituatie in onze regio; stuur ons dan een e-mail, info@verkeersschoolvandam.nl,  met vragen over die situatie. Wellicht kunnen we die situatie eens nader belichten.

Verkeersveilige groeten van Jacqueline en André Veld van Verkeersschool VAN DAM te Olst.

Mistige tijden

Zoals in deze tijd van de corona pandemie de toekomst niet helder te zien is geldt dat ook voor het rijden in de mist. Een weersomstandigheid die we vaak meemaken in deze tijd van het jaar. In onze omgeving merken we dat mist op de dijk langs de IJssel zeer dicht kan zijn, maar ook op de landelijke Sallandse wegen in het buitengebied.

Mist in het verkeer is gevaarlijk. Logisch, want men kan veel minder ver kijken. Soms is de mist zo dicht, dat men zijn voorganger niet eens ziet. Wanneer men in dichte tot zeer dichte mist rijdt is het raadzaam om snelheid te halveren en afstand te verdubbelen. Hierdoor heeft de bestuurder veel meer tijd om te handelen als er iets onverwachts gebeurt. Verder is het aan te raden om te bepalen of de rit echt noodzakelijk is bij deze weersomstandigheden.

Wat zijn de regels omtrent het voeren van de mistlampen?
Het is alleen toegestaan om de mistlampen in te schakelen bij zeer dichte mist, oftewel bij minder dan 50 meter zicht mag het mistachterlicht (pas) aan. Aan de voorzijde mag men mistlampen aanzetten bij minder dan 200 meter zicht.

Er zijn wel wat valkuilen om rekening mee te houden:
Let op bij het gebruik van de automatische verlichtingsstand, want die reageert niet altijd bij mist omdat het dan nog te licht is. Bent u gewend om uw verlichting op de ‘automatische’ stand te hebben dan kan het zijn dat de verlichting niet aangaat tijdens mist en dan rijdt u onzichtbaar rond.
Grootlicht aandoen tijdens de mist is af te raden. Allereerst mag grootlicht enkel in het donker worden gevoerd en bovendien zal het grote licht u zelf verblinden omdat het licht weerkaatst op de waterdruppels van de mist.
Bij slecht zicht door regen geen mistachterlicht inschakelen. Een achterligger wordt dan verblind door het weerkaatsen van het rode licht op de druppels op de voorruit.
Het mistachterlicht wordt nog wel eens vergeten uit te zetten. Het zal geen opzet zijn, maar daarom niet minder vervelend voor achterliggers. Wanneer het helder weer is zal het mistachterlicht verblindend zijn voor achterliggers.
Wat er nog vaak gebeurd is dat men te kort gaat volgen. Het lijkt logisch want dan kunt u aan de voorganger zien hoe het wegverloop is, maar vertragingen of remsignalen van de voorganger zullen te laat worden waargenomen. Juist meer dan de normale ‘twee-seconden’ afstand is wenselijk bij het rijden in mist.
Men denkt vaak “Ik ken de weg goed dus kan ik makkelijk wat vlotter doorrijden.” Uiteraard zijn de bochten nog steeds waar ze altijd zijn, echter verkeer uit zijwegen kunnen niet anticiperen op een ‘hoge’ naderingssnelheid van verkeer. Ook kunnen voorliggers in verhouding langzaam rijden en u verrassen wanneer u snel nadert.
Er zijn soms doe-het-zelvers die een tweede mistachterlicht op hun auto monteren. Door het tweede licht zal een achterligger eerder denken aan remlichten dan aan mistachterlichten en dat kan verwarring veroorzaken.

Wij zullen maandelijks een verkeerssituatie belichten. Heeft u zelf vragen over een bepaalde verkeerssituatie in onze regio; stuur ons dan een e-mail, info@verkeersschoolvandam.nl, met uw vragen over die situatie. Wellicht kunnen we die situatie eens nader belichten. Verkeersveilige groeten van Jacqueline en André Veld van Verkeersschool VAN DAM te Olst.

Nieuwe Theorie-opleiding

Sinds wij gebruikmaken van het nieuwe planningssysteem van PlanGo, met de uitgebreide leerlingen App, bieden wij nu ook een complete theoriecursus aan.

Theorieles voor het CBR theorie-examen was nog nooit zo leuk en leerzaam. iTheorie is een complete theorie opleiding en bestaat uit een compleet digitaal theorieboek, maar liefst 50 theorie-examens, lesfilms over gevaarherkenning en instructiefilms voor de praktijkles.

  • Compleet digitaal theorieboek met de 25 CBR hoofdstukken
  • 25 deeltoetsen na elk hoofdstuk
  • 50 complete theorie-examens zoals bij het CBR
  • Lesfilms voor de gevaarherkenning
  • Instructiefilms voor de praktijklessen
  • Geschikt voor dyslexie: alles kan worden voorgelezen
  • Complete verkeersbordenbijlage
  • Geschikt voor auto, motor, bromfiets en brommobiel
  • Gratis herhalingscursus (alle theorie-examens nogmaals)

Binnenkort lanceren wij een aantrekkelijke zomer-actie zodat je kan starten met je theorie-opleiding met iTheorie met interessante zomerse kortingen!!!!

Houdt onze website en social medie (instagram en facebook) in de gaten.

 

 

Nieuwsbericht: augustus 2020

 

 

 

We staan in de krant!

 

Op woensdag 13 mei 2020 verscheen er een mooi artikel in het huisaanhuis-reklamix!

Verkeersschool VAN DAM

Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

06 - 54 94 87 71 Stuur ons een bericht